Social Welfare
সৃষ্টিশীল প্ৰযুক্তি শক্তিশালীকৰণ
সংবাদ মাধ্যম আৰু মনোৰঞ্জন উদ্যোগৰ ভৱিষ্যতৰ দিশত ভাৰতৰ দ্ৰুত অগ্ৰগতি
Posted On:
18 NOV 2025 10:49AM
|
মুখ্য তথ্য
|
|
ভাৰতৰ সংবাদ মাধ্যম আৰু মনোৰঞ্জন উদ্যোগ এটা উদীয়মান খণ্ড যি ডিজিটেল উদ্ভাৱন আৰু উদ্ভাৱনী-প্ৰযুক্তি বৃদ্ধিৰ দ্বাৰা পৰিচালিত। ২০৩০ চনৰ ভিতৰত এই খণ্ডটো ১০০ মাৰ্কিন বিলিয়ন ডলাৰ অতিক্ৰম কৰাৰ পূৰ্বানুমান কৰা হৈছে।
ইণ্ডিয়ান ইনষ্টিটিউট অব্ ক্ৰিয়েটিভ টেকন’লজিছে (IICT) নেটফ্লিক্স, গুগল, মাইক্ৰ’ছফ্ট, NVIDIA আদিৰ সৈতে বিশ্বজোৰা অংশীদাৰিত্বৰ জৰিয়তে সৃষ্টিশীল শিক্ষাৰ ৰূপান্তৰ ঘটাইছে, যাৰ ফলত বিশ্বমানৰ প্ৰতিভা পৰিৱেশতন্ত্ৰৰ সৃষ্টি হৈছে।
ভাৰতীয় VFX আৰু এনিমেচন ষ্টুডিঅ'সমূহে এতিয়া গোলকীয় চিনেমাত মূল ভূমিকা পালন কৰিছে- অৱতাৰ, থৰ: দ্য ডাৰ্ক ৱৰ্ল্ড আৰু গেম অব্ থ্ৰ'নছৰ দৰে ব্লকবাষ্টাৰ ছবিত অৰিহণা যোগাইছে।
|
এটা টাৰ্নিং পইণ্টত ভাৰতৰ সৃষ্টিশীল অৰ্থনীতি
ডিজিটেল উদ্ভাৱন, যুৱচামৰ চাহিদা আৰু সৃষ্টিশীল উদ্যোগীকৰণৰ উত্থানৰ দ্বাৰা পৰিচালিত ভাৰতৰ সংবাদ মাধ্যম আৰু মনোৰঞ্জন খণ্ডই দেশৰ অন্যতম দ্ৰুতগতিত বৃদ্ধি পোৱা উদ্যোগ হিচাপে আত্মপ্ৰকাশ কৰিছে। চৰকাৰে ইয়াক সেৱা অৰ্থনীতিৰ উচ্চ সম্ভাৱনাপূৰ্ণ অংশ হিচাপে স্বীকৃতি দিছে আৰু অনুমান কৰা হৈছে যে এই খণ্ডটোৱে প্ৰায় ৭ শতাংশ চক্ৰীয় বাৰ্ষিক হাৰত বৃদ্ধি পাব, যাৰ ফলত ২০২৭ চনৰ ভিতৰত ইয়াৰ মূল্য প্ৰায় ৩,০৬৭ বিলিয়ন ডলাৰ হ’ব। ৰাষ্ট্ৰীয় দৃষ্টিভংগী অনুসৰি ২০৩০ চনৰ ভিতৰত পৰিৱেশতন্ত্ৰটো ১০০ বিলিয়ন মাৰ্কিন ডলাৰলৈ বৃদ্ধি পাব বুলি আশা কৰা হৈছে, যিয়ে বিষয়বস্তু গ্ৰহণকাৰী ৰাষ্ট্ৰৰ পৰা বৌদ্ধিক সম্পত্তিৰ বিশ্বব্যাপী সৃষ্টিকৰ্তা আৰু ৰপ্তানিকাৰকলৈ নিৰ্ণায়ক পৰিৱৰ্তনৰ সংকেত দিয়ে।

এই খণ্ডৰ বাবে কৌশলগত দৃষ্টিভংগী তিনিটা মূল স্তম্ভৰ ওপৰত নিৰ্ভৰশীল:
বৰ্তমানৰ পদক্ষেপসমূহৰ লক্ষ্য হৈছে প্ৰশিক্ষণ, ডিজিটেল আন্তঃগাঁথনি আৰু উদ্ভাৱন-চালিত প্ৰতিষ্ঠানসমূহত বিনিয়োগৰ জৰিয়তে এনিমেচন, ভিজুৱেল ইফেক্ট, গেমিং আৰু বৰ্ধিত বাস্তৱতাৰ ক্ষেত্ৰত ঘৰুৱা সামৰ্থ্য শক্তিশালী কৰা। একে সময়তে, আঞ্চলিক আৰু ভাষিক সীমাৰেখাৰ মাজেৰে অন্তৰ্ভুক্ত অংশগ্ৰহণ এটা মূল নীতিগত অগ্ৰাধিকাৰ হৈয়েই আছে, যাতে সৃষ্টিশীল সুযোগসমূহ মহানগৰ অঞ্চলৰ বাহিৰলৈ উদীয়মান সাংস্কৃতিক অৰ্থনীতিলৈকে বিস্তৃত হোৱাটো নিশ্চিত কৰা হয়।
অৰ্থনৈতিকভাৱে সংবাদ মাধ্যম আৰু মনোৰঞ্জন খণ্ডই মূল্য সংযোজন আৰু নিয়োগ সৃষ্টিত যথেষ্ট অৰিহণা যোগায়, যোৱা দশকত মুঠ মূল্য সংযোজনৰ ক্ষেত্ৰত ইয়াৰ অংশ ক্ৰমাগতভাৱে বৃদ্ধি পাইছে। দক্ষ শ্ৰমিকৰ বৃহৎ পুলৰ সহায়ত ভাৰতে এনিমেচন আৰু VFX সেৱাত ৪০ৰ পৰা ৬০ শতাংশ খৰচৰ সুবিধা প্ৰদান কৰে। এই তুলনামূলক সুবিধাই আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰকল্পৰ অবিৰত প্ৰবাহ আকৰ্ষণ কৰিছে আৰু ভাৰতক বিশ্বজুৰি পোষ্ট প্ৰডাকচন কামৰ বাবে পছন্দৰ লক্ষ্যস্থান হিচাপে স্থান দিছে। এই খণ্ডৰ ক্ৰমবৰ্ধমান বিশ্বব্যাপী প্ৰভাৱ ডিজিটেল মাধ্যমতো সমানে দেখা যায়, য’ত ভাৰতীয় OTT কন্টেন্টৰ মুঠ দৰ্শকৰ প্ৰায় ২৫ শতাংশ বহিঃৰাজ্যৰ দৰ্শকে গ্ৰহণ কৰে। ইয়াৰ দ্বাৰা ভাৰতৰ সৃষ্টিশীল উৎপাদনৰ বাণিজ্যিক আবেদনেই নহয়, সাংস্কৃতিক কূটনীতিত ইয়াৰ বিস্তাৰিত ভূমিকাও প্ৰতিফলিত হয়, কিয়নো ভাৰতীয় কাহিনীয়ে সমগ্ৰ মহাদেশখনতে আৱেগিক আৰু সাংস্কৃতিক সংযোগৰ সৃষ্টি কৰি আহিছে।
AVGC-XR বিপ্লৱ
এই সৃষ্টিশীল নৱজাগৰণৰ আটাইতকৈ গতিশীল প্ৰকাশ AVGC-XR খণ্ডত দেখা যায়, য’ত প্ৰযুক্তি, কাহিনী কথন আৰু উদ্ভাৱনেৰে একত্ৰিত হৈ ভাৰতৰ সংবাদ মাধ্যম আৰু মনোৰঞ্জনৰ বৃদ্ধিৰ পৰৱৰ্তী অধ্যায়টো সংজ্ঞায়িত কৰিছে। এই স্থানত ভাৰতৰ সৃষ্টিশীল আকাংক্ষাসমূহ ইয়াৰ ডিজিটেল ক্ষমতাৰ সৈতে সংযুক্ত হৈ দৰ্শকৰ বাবে বিষয়বস্তু সৃষ্টিৰ পৰা বিশ্বৰ বাবে অভিজ্ঞতা সৃষ্টিলৈ পৰিৱৰ্তনৰ সংকেত দিয়ে।
উৎস আৰু প্ৰতিষ্ঠানিক পৰিকাঠামো
এনিমেচন, ভিজুৱেল ইফেক্টছ, গেমিং, কমিক্স এণ্ড এক্সটেণ্ডেড ৰিয়েলিটি (AVGC-XR) খণ্ডক বৃদ্ধিৰ মূল চালক হিচাপে আনুষ্ঠানিকভাৱে স্বীকৃতি দিয়াৰ পিছত ভাৰতীয় সৃষ্টিশীল অৰ্থনীতিয়ে পৰিৱৰ্তনশীল পৰ্যায়ত প্ৰৱেশ কৰিছে। এই নীতি যাত্ৰাই ২০২২ চনত AVGC প্ৰমোচন টাস্ক ফ’ৰ্চ গঠনৰ লগে লগে গতি লাভ কৰে। ভাৰতৰ AVGC-XR পৰিৱেশতন্ত্ৰক সৃষ্টিশীল প্ৰযুক্তি আৰু ডিজিটেল কন্টেন্ট সৃষ্টিৰ বাবে গোলকীয় কেন্দ্ৰ হিচাপে গঢ়ি তোলাৰ বাবে এক বিস্তৃত ৰাষ্ট্ৰীয় কৌশল প্ৰণয়ন কৰাৰ উদ্দেশ্যেৰে এই টাস্ক ফ’ৰ্চ গঠন কৰা হৈছিল। ভাৰতক দেশত ডিজিটেল কন্টেন্ট সৃষ্টি আৰু সৃষ্টিশীলতাৰ গোলকীয় কেন্দ্ৰ হিচাপে স্থান দিবলৈ টাস্ক ফ’ৰ্চে ক্ৰিয়েট ইন ইণ্ডিয়া ফোকাচেৰে ৰাষ্ট্ৰীয় AVGC-XR মিছন স্থাপনৰ পৰামৰ্শ আগবঢ়ায়। AVGC প্ৰমোচন টাস্ক ফ’ৰ্চৰ প্ৰতিবেদনত অনুমান কৰা হৈছে যে অহা দহ বছৰত প্ৰায় ২০ লাখ প্ৰত্যক্ষ আৰু পৰোক্ষ চাকৰিৰ সৃষ্টি হ’ব, আৰু এই খণ্ডই উৎপাদন, ৰপ্তানি আৰু আনুষংগিক সেৱাৰ জৰিয়তে ভাৰতৰ জিডিপিত অৰিহণা যোগাব পাৰে।

|
IICT – কল্পদৃষ্টিৰ পৰা কাৰ্যক্ষেত্ৰলৈ ৰূপান্তৰ
মে, ২০২৫: ভাৰতৰ AVGC-XR পৰিৱেশতন্ত্ৰক শিক্ষা, গৱেষণা আৰু উদ্ভাৱনৰ জৰিয়তে আগুৱাই নিবলৈ, নীতিগত লক্ষ্যসমূহক প্ৰতিষ্ঠানিক কাৰ্য্যলৈ ৰূপান্তৰিত কৰিবলৈ, IICT-ক ধাৰা ৮ কোম্পানী হিচাপে আনুষ্ঠানিকতা প্ৰদান কৰা হয়।
মে, ২০২৫ : IICTয়ে পাঠ্যক্ৰমৰ সহ-বিকাশ, ইন্টাৰশ্বিপ আৰু বৃত্তি প্ৰদান, আৰু ইনকিউবেচন আৰু মেণ্টৰিঙৰ জৰিয়তে উদ্ভাৱন-প্ৰযুক্তি ষ্টাৰ্টআপসমূহক সহায় কৰিবলৈ উদ্যোগৰ অংশীদাৰ হিচাপে গুগল, ইউটিউব, মেটা, এড’ব, মাইক্ৰ’ছফ্ট, এনভিডিয়া, ৱেকম আৰু জিঅ’ষ্টাৰক অন্তৰ্ভুক্ত কৰে।
১৫ জুলাই, ২০২৫ : প্ৰথম শিক্ষাবৰ্ষৰ বাবে নামভৰ্তি আৰম্ভ হয়, য'ত উদ্যোগ বিশেষজ্ঞৰ সৈতে আলোচনা কৰি বিকশিত কৰা গেমিং, পোষ্ট-প্ৰডাকচন, এনিমেচন, কমিক্স আৰু XRৰ বিশেষ পাঠ্যক্ৰম অন্তৰ্ভুক্ত। ইয়াৰ উপৰিও প্ৰতিষ্ঠানটোৱে ইউনিভাৰ্চিটি অৱ ইয়ৰ্ক (ইউ কে)ৰ সৈতে বুজাবুজি চুক্তি স্বাক্ষৰ কৰি অধ্যাপক বিনিময়, সহযোগিতামূলক গৱেষণা আৰু বিশ্বমানৰ পাঠ্যক্ৰমৰ বিকাশৰ সুবিধা প্ৰদান কৰে।
১৮ জুলাই, ২০২৫: মুম্বাইৰ NFDC কমপ্লেক্সত প্ৰথমটো IICT কেম্পাছ উদ্বোধন কৰা হয়, ইয়াৰ প্ৰাৰম্ভিক বাজেট ৪০০ কোটি টকা আৰু প্ৰথম বেটচত প্ৰায় ৩০০ ছাত্ৰ-ছাত্ৰীক প্ৰশিক্ষণ দিয়াৰ লক্ষ্যৰে পেছাদাৰী দক্ষতা বিকাশৰ মডিউল সৃষ্টি।
৩০ আগষ্ট, ২০২৫ : সৃষ্টিশীল উদ্যোগীকৰণক উৎসাহিত কৰাৰ উদ্দেশ্যে ‘WaveX মিডিয়া-টেক ষ্টাৰ্টআপ ইনকিউবেটৰ’ মুকলি কৰা হয়। প্ৰথমটো গোটত ১৫টা ষ্টাৰ্টআপ আছিল, যিয়ে মেণ্টৰশ্বিপ, আন্তঃগাঁথনি আৰু বিশ্বব্যাপী অংশীদাৰৰ সুবিধা লাভ কৰিছিল।
৭ অক্টোবৰ, ২০২৫ : IICTয়ে FICCI আৰু নেটফ্লিক্সৰ সৈতে সহযোগীভাৱে পাঠ্যক্ৰম সৃষ্টি, মাষ্টাৰক্লাছ পৰিচালনা, আৰু ‘নেটফ্লিক্স ফাণ্ড ফৰ ক্ৰিয়েটিভ ইকুইটি’ৰ অধীনত বৃত্তি প্ৰদানৰ বাবে বুজাবুজি চুক্তি স্বাক্ষৰ কৰিছে, যিয়ে ভাৰতৰ উদ্ভাৱনী-শিক্ষা পৰিৱেশতন্ত্ৰত গোলকীয় বিষয়বস্তুৰ বিশেষজ্ঞতা সংযোগ কৰিব।
|
ভাৰতৰ AVGC-XR যাত্ৰাৰ অন্যতম মূল মাইলৰ খুঁটি হৈছে প্ৰতিভা আৰু উদ্ভাৱনক লালন-পালনৰ বাবে এক নিবেদিত প্ৰতিষ্ঠানিক পৰিকাঠামোৰ সৃষ্টি। ২০২৪ চনত চৰকাৰে অনুমোদন জনোৱা AVGC-XRৰ বাবে নেশ্যনেল চেণ্টাৰ অৱ এক্সেলেন্স (NCoE)ক এনিমেচন, ভিজুৱেল ইফেক্ট, গেমিং আৰু ইমাৰ্চিভ মিডিয়াৰ প্ৰশিক্ষণ, গৱেষণা আৰু উদ্যোগৰ সহযোগিতাৰ বাবে দেশৰ শীৰ্ষ সংস্থা হিচাপে মান্যতা দিয়া হৈছিল।
২০২৪ চনত মহাৰাষ্ট্ৰৰ মুম্বাইত থকা ইণ্ডিয়ান ইনষ্টিটিউট অৱ ক্ৰিয়েটিভ টেকন’লজিছ (IICT) AVGC-XRৰ বাবে ৰাষ্ট্ৰীয় উৎকৃষ্টতা কেন্দ্ৰ হিচাপে উদ্বোধন কৰা হয়। ধাৰা ৮ কোম্পানী হিচাপে প্ৰতিষ্ঠিত ই এটা অ-লাভজনক সংস্থা, যিয়ে নিজৰ সম্পত্তিসমূহ প্ৰতিষ্ঠানিক বৃদ্ধিত পুনৰ বিনিয়োগ কৰে- প্ৰতিষ্ঠানটোৱে একাডেমী, উদ্যোগ আৰু চৰকাৰক একক মঞ্চত একত্ৰিত কৰে। অত্যাধুনিক পাঠ্যক্ৰম বিকশিত কৰি, সহযোগিতামূলক গৱেষণাক উৎসাহিত কৰি আৰু বিশ্ব উদ্যোগৰ সংযোগক প্ৰসাৰিত কৰি IICTয়ে নতুন প্ৰজন্মৰ সৃষ্টিকৰ্তা আৰু উদ্ভাৱকক লালন-পালন কৰি ভাৰতক বিশ্বৰ সৃষ্টিশীল অৰ্থনীতিৰ আগশাৰীত স্থান দিছে।
নীতিগত প্ৰগতি

ৰাষ্ট্ৰীয় পদক্ষেপসমূহৰ পৰিপূৰক হিচাপে কেইবাখনো ৰাজ্যই নিৰ্দিষ্ট নীতি আৰু প্ৰতিষ্ঠানিক পৰিকাঠামোৰ জৰিয়তে AVGC-XRৰ কল্পদৃষ্টিক আগুৱাই লৈ গৈছে। কৰ্ণাটক হৈছে প্ৰথমে এক নিৰ্দিষ্ট AVGC-XR নীতি (২০২৪-২০২৯) ৰূপায়ণ কৰা ৰাজ্যসমূহৰ ভিতৰত অন্যতম, য’ত দক্ষতাৰ বিকাশ, ইনকিউবেচন আৰু বিশ্ব বজাৰ প্ৰতিযোগিতামূলক ক্ষমতাৰ ওপৰত গুৰুত্ব আৰোপ কৰা হৈছে। মহাৰাষ্ট্ৰই চলিত বৰ্ষৰ ছেপ্টেম্বৰ মাহত AVGC-XR নীতি ২০২৫ অনুমোদন কৰিও এক উল্লেখযোগ্য পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰিছে, যিটো ৩,২৬৮ কোটি টকাৰ বিত্তীয় পৰিকল্পনা আৰু ২০৫০ চনলৈকে সম্প্ৰসাৰিত দীৰ্ঘম্যাদী পথ নিৰ্দেশনাৰ দ্বাৰা সমৰ্থিত।
নীতিগত সংস্কাৰ আৰু আন্তঃগাঁথনি উন্নয়ন
সংশোধিত চলচ্চিত্ৰ আইন আৰু ডিজিটেল-ব্যৱস্থাপনা পৰিকাঠামোৰ পৰা আৰম্ভ কৰি সংহত উৎপাদন সুবিধাৰ বিকাশলৈকে, তলত উল্লেখ কৰা পদক্ষেপসমূহে সামূহিকভাৱে গোলকীয় প্ৰতিযোগিতামূলক আৰু ভৱিষ্যতৰ বাবে সাজু সংবাদ মাধ্যম আৰু মনোৰঞ্জন উদ্যোগ গঢ়ি তোলাৰ বাবে ভাৰতৰ দায়বদ্ধতাক প্ৰদৰ্শন কৰে:
চিনেমাট’গ্ৰাফ (সংশোধনী) আইন, ২০২৩
চিনেমাট’গ্ৰাফ (সংশোধনী) আইন, ২০২৩-এ ভাৰতৰ চলচ্চিত্ৰ আইনত এক গুৰুত্বপূৰ্ণ সংস্কাৰক প্ৰতিনিধিত্ব কৰে। এই সংশোধনীয়ে চিনেমাট’গ্ৰাফ আইন, ১৯৫২ৰ নিয়ন্ত্ৰণ আৰু বলৱৎকাৰী ক্ষেত্ৰখনক শক্তিশালী কৰিছে, যিয়ে প্ৰথমবাৰৰ বাবে ছবিৰ অকৰ্তৃত্বশীল ৰেকৰ্ডিং আৰু বিতৰণ ৰোধ কৰিবলৈ কঠোৰ পাইৰেচি বিৰোধী বিধান প্ৰৱৰ্তন কৰিছিল। ৬এএ আৰু ৬এবি ধাৰা অনুসৰি ডিজিটেল পাইৰেচিক শাস্তিযোগ্য অপৰাধ হিচাপে গণ্য কৰা হয়, যাৰ শাস্তি হ’ব তিনি বছৰ পৰ্যন্ত কাৰাদণ্ড আৰু ছবিখনৰ অডিট কৰা মুঠ নিৰ্মাণ ব্যয়ৰ ৫ শতাংশ পৰ্যন্ত জৰিমনা। নতুনকৈ প্ৰৱৰ্তন কৰা ধাৰা ৭(১বি)(ii) অনুসৰি চৰকাৰক অনলাইন মধ্যস্থতাকাৰীসকলক তেওঁলোকৰ প্লেটফৰ্মত পাইৰেটেড ছবিৰ বিষয়বস্তু আঁতৰোৱা বা প্ৰৱেশ নিষিদ্ধ কৰিবলৈ নিৰ্দেশ দিয়াৰ ক্ষমতা প্ৰদান কৰা হৈছে, যাৰ ফলত ডিজিটেল উলংঘনৰ বিৰুদ্ধে সময়মতে ব্যৱস্থা গ্ৰহণ কৰাটো নিশ্চিত কৰা হৈছে।
এই আইনখনে বয়সভিত্তিক শ্ৰেণীবিভাজন প্ৰৱৰ্তন কৰি, টেলিভিছন আৰু OTT প্লেটফৰ্মত মুক্তিৰ বাবে পৰ্যালোচনা প্ৰক্ৰিয়া সৰল কৰে আৰু ছবিৰ স্থায়ী প্ৰমাণীকৰণৰ বৈধতা সক্ষম কৰি প্ৰমাণীকৰণ প্ৰক্ৰিয়াক আধুনিকীকৰণ কৰে। সামূহিকভাৱে এই বিধানসমূহে সৃষ্টিশীল স্বাধীনতাক দৰ্শকৰ সুৰক্ষা আৰু বিষয়বস্তুৰ অখণ্ডতাৰ সৈতে একাকাৰ কৰে। চৰকাৰৰ বৃহত্তৰ সংবাদ মাধ্যম সংস্কাৰ কাৰ্যসূচীৰ অধীনত এটা মূল নীতিগত মাইলৰ খুঁটি হিচাপে এই সংশোধনে ভাৰতৰ স্বচ্ছ, সুৰক্ষিত, আৰু উদ্ভাৱন-অনুকূল চলচ্চিত্ৰৰ পৰিৱেশতন্ত্ৰৰ প্ৰতি দায়বদ্ধতাক দৃঢ়্ কৰে।
ৰাষ্ট্ৰীয় সম্প্ৰচাৰ নীতি
ভাৰতৰ সম্প্ৰচাৰ পৰিৱেশতন্ত্ৰৰ বাবে আধুনিক, সৰ্বাংগীন আৰু বিকাশশীল পৰিকাঠামো গঢ়ি তোলাৰ লক্ষ্যৰে ৰাষ্ট্ৰীয় সম্প্ৰচাৰ নীতি প্ৰণয়ন কৰা হৈছে। ই বিষয়বস্তুৰ বৈচিত্ৰ্য, ন্যায্য প্ৰতিযোগিতা আৰু ডিজিটেল আন্তঃগাঁথনিত বিনিয়োগক প্ৰসাৰিত কৰাত গুৰুত্ব দিব, একে সময়তে নৈতিক মানদণ্ড, বৌদ্ধিক সম্পত্তিৰ সুৰক্ষা, আৰু দৰ্শকৰ আস্থা নিশ্চিত কৰিব। এই নীতিৰ লক্ষ্য হৈছে উদ্ভাৱনক উৎসাহিত কৰি, স্থানীয় বিষয়বস্তু সৃষ্টিত সহায় কৰি, আৰু উদীয়মান ডিজিটেল প্লেটফৰ্মৰ সৈতে পৰম্পৰাগত সম্প্ৰচাৰক একত্ৰিত কৰি ভৱিষ্যতৰ বাবে সাজু যোগাযোগ পৰিৱেশতন্ত্ৰ গঢ়ি তোলাৰ জৰিয়তে সংবাদ মাধ্যম আৰু মনোৰঞ্জনৰ ক্ষেত্ৰত ভাৰতৰ আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় পদাংক শক্তিশালী কৰা।
ইণ্ডিয়া চিনে হাব

কেন্দ্ৰীয় তথ্য আৰু সম্প্ৰচাৰ মন্ত্ৰালয়ৰ অধীনত সৃষ্টি হোৱা আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় চলচ্চিত্ৰ উন্নয়ন নিগম (NFDC)ৰ দ্বাৰা পৰিচালিত ইণ্ডিয়া চিনে হাবে (ICH) সমগ্ৰ ভাৰততে চলচ্চিত্ৰ সম্পৰ্কীয় সুবিধা প্ৰদানৰ বাবে চৰকাৰৰ একক মঞ্চ হিচাপে কাম কৰে। ই প্ৰক্ৰিয়াসমূহ সৰল কৰে, স্বচ্ছতাক প্ৰসাৰিত কৰে আৰু বিশ্বজোৰা চিত্ৰগ্ৰহণৰ লক্ষ্যস্থান হিচাপে ভাৰতৰ আকৰ্ষণ বৃদ্ধি কৰে।
অনুমতি, প্ৰৰোচনা আৰু নিৰ্মাণ সম্পদসমূহ একত্ৰিত কৰি ইণ্ডিয়া চিনে হাব ভাৰতৰ চলচ্চিত্ৰ বিতৰণ সুবিধাৰ ডিজিটেল মেৰুদণ্ডত পৰিণত হৈছে, যাৰ ফলত দেশখনক গোলকীয় চলচ্চিত্ৰ নিৰ্মাণৰ এক প্ৰধান কেন্দ্ৰ হিচাপে শক্তিশালী কৰা হৈছে।
WAVES: সৃষ্টিশীল কাৰ্য্যকলাপত সহযোগিতাৰ বাবে ভাৰতৰ আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় মঞ্চ
বিশ্ব অডিঅ’ ভিজুৱেল আৰু মনোৰঞ্জন সন্মিলন (WAVES) হৈছে দেশৰ সৃষ্টিশীল অৰ্থনীতিক আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় পৰ্যায়ত প্ৰদৰ্শন আৰু শক্তিশালী কৰাৰ বাবে ভাৰতৰ প্ৰথমখন সংহত মঞ্চ । এই প্লেটফৰ্মে চলচ্চিত্ৰ, টেলিভিছন, OTT, এনিমেচন, VFX, গেমিং আৰু XR ক্ষেত্ৰৰ নীতি নিৰ্ধাৰক, উদ্যোগৰ নেতা, সৃষ্টিকৰ্তা আৰু বিনিয়োগকাৰীৰ একত্ৰীকৰণৰ স্থান হিচাপে কাম কৰে।

মাননীয় প্ৰধানমন্ত্ৰী মহোদয়ে মুকলি কৰা উদ্বোধনী সংস্কৰণটো মুম্বাইৰ জিঅ' ৱৰ্ল্ড কনভেনচন চেণ্টাৰত ১ মে'ৰ পৰা ৪ মে'লৈ অনুষ্ঠিত হয়, য'ত কন্টেন্ট, টেকন'লজি আৰু বিনিয়োগৰ ক্ষেত্ৰত বিশ্বৰ নেতা আৰু অংশগ্ৰহণকাৰীসকলক একত্ৰিত কৰা হয়। চাৰিদিনীয়া এই সন্মিলনত মন্ত্ৰীসভাৰ বৈঠক, বজাৰ প্ৰদৰ্শন, বিনিয়োগকাৰী মঞ্চ, মাষ্টাৰক্লাছ আৰু বি টু বি নেটৱৰ্কিঙৰ মিশ্ৰণেৰে বিশ্ব সংবাদ মাধ্যমৰ ক্ষেত্ৰত ভাৰতৰ নেতৃত্বৰ মঞ্চ তৈয়াৰ কৰা হয়।
মূল উল্লেখযোগ্য দিশসমূহৰ ভিতৰত আছিল গোলকীয় সংবাদ মাধ্যম সহযোগিতাত ৱেভছ ঘোষণাপত্ৰ গ্ৰহণ, WAVES বজাৰৰ পৰা ১,৩২৮ কোটি টকাৰ ব্যৱসায়িক সংযোগ সৃষ্টি, আৰু মিডিয়া-টেক ষ্টাৰ্টআপৰ বাবে WaveXত ৫০ কোটি টকাৰ বিনিয়োগ পুঁজি মুকলি। বিকশিত ভাৰত-২০৪৭ৰ কল্পদৃষ্টিৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি WAVES-এ সৃষ্টিশীল প্ৰযুক্তি, ডিজিটেল কাহিনী কথন আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় সহ-প্ৰযোজনাৰ অংশীদাৰিত্বৰ কেন্দ্ৰ হিচাপে ভাৰতৰ ক্ৰমবৰ্ধমান ভূমিকাক উজ্জ্বল কৰি তুলিছে।
সাফল্য আৰু প্ৰভাৱ

এই ক্ষেত্ৰত ভাৰতৰ প্ৰযুক্তিগত বিকাশৰ প্ৰতিফলন হৈছে পৰীক্ষামূলকৰ পৰা উৎকৃষ্টতালৈ দশকজোৰা পৰিৱৰ্তন। ‘ৰা ৱান’ (২০১১), ‘বাহুবলী : দ্য বিগিনিং’ (২০১৫), আৰু ‘ব্ৰহ্মাস্ত্ৰ’ (২০২২) আদিয়ে উচ্চমানৰ উৎপাদনত প্ৰাৰম্ভিক থলুৱা সামৰ্থ্য প্ৰদৰ্শন কৰিছিল। তেতিয়াৰ পৰাই ভাৰতীয় ষ্টুডিঅ'সমূহে দ্ৰুতগতিত আগবাঢ়িছে, বাস্তৱ সময়ৰ ৰেণ্ডাৰিং, ভলিউমেট্ৰিক কেপচাৰ, আৰু ভাৰ্চুৱেল-প্ৰডাকচন সংযোগ গ্ৰহণ কৰি প্ৰযুক্তিৰ মাধ্যমেৰে কাহিনী কথনৰ অভিজ্ঞতা সৃষ্টি কৰিছে। এই ক্ৰমবৰ্ধমান প্ৰযুক্তিগত পৰিপক্কতাই বিশ্বজোৰা পোষ্ট-প্ৰডাকচন আৰু VFX বজাৰত ভাৰতৰ প্ৰতিযোগিতামূলক স্থিতিক শক্তিশালী কৰিছে। ফলত বৰ্দ্ধিত সংখ্যক আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় ষ্টুডিঅ’ই তেওঁলোকৰ উন্নত সৃষ্টিশীল কাম ভাৰতীয় কোম্পানীসমূহক আগবঢ়াইছে।
AVGC-XR পৰিৱেশতন্ত্ৰই পেছাদাৰী প্ৰশিক্ষণ আৰু সৃষ্টিশীল ক্ষমতা বিকাশৰ ক্ষেত্ৰতো যথেষ্ট অগ্ৰগতি লাভ কৰিছে।
দক্ষতা আৰু কৰ্মশক্তিৰ বিকাশ
মিডিয়া এণ্ড এণ্টাৰটেইনমেণ্ট স্কিলছ কাউন্সিল (MESC)ৰ নেতৃত্বত লোৱা পদক্ষেপসমূহে এনিমেচন, VFX, গেমিং, আৰু পোষ্ট-প্ৰডাকচনৰ দৰে বিশেষ শাখাৰ পেছাদাৰীসকলক প্ৰশিক্ষণ দিছে। উদ্যোগ আৰু শিক্ষানুষ্ঠানসমূহৰ মাজত সহযোগিতাৰ ফলত আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় মানদণ্ড অনুসৰি অৰ্হতাৰ মানদণ্ড আৰু মডিউলাৰ পাঠ্যক্ৰমৰ বিকাশ ঘটিছে।
পৰিৱেশতন্ত্ৰৰ বিকাশ আৰু বিশ্বজোৰা উপস্থিতি

|
আৰ আৰ আৰ : এই ছবিখনত ২৮০০ৰো অধিক VFX শ্বট ব্যৱহাৰ কৰা হৈছিল। নিৰ্দিষ্ট গতিৰে চলাবলৈ প্ৰগ্ৰেম কৰা ৰেডিঅ’ নিয়ন্ত্ৰিত গাড়ী ব্যৱহাৰ কৰি সকলো প্ৰাণীৰ দৃশ্য সমন্বয় কৰা হৈছিল, যিয়ে ভাৰতৰ VFX কৰ্মপ্ৰবাহৰ উচ্চ মানদণ্ড আৰু গুৰুত্বক প্ৰতিফলিত কৰিছিল।
থৰ : দ্য ডাৰ্ক ৱৰ্ল্ড : VFXৰ কাম আংশিকভাৱে মুম্বাইৰ এটা ষ্টুডিঅ’ই কৰিছিল, যিয়ে আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰডাকচনত ভাৰতৰ ক্ৰমবৰ্ধমান অংশগ্ৰহণক উজ্জ্বল কৰি তুলিছিল।
গেম অৱ থ্ৰ’নছ : ভাৰতত ঐতিহাসিক ড্ৰেগনসমূহক এনিমেট কৰা হৈছিল, যিয়ে উচ্চমানৰ এনিমেচন আৰু পশুৰ ডিজাইনৰ ক্ষেত্ৰত ভাৰতৰ ক্ৰমবৰ্ধমান কাৰিকৰী বিশ্বাসযোগ্যতাক উজ্জ্বল কৰি তুলিছিল।
অৱতাৰ: ভাৰতৰ এটা কোম্পানীয়ে ২০০ৰো অধিক VFX শ্বট সম্পূৰ্ণ কৰিছিল, যিয়ে শীৰ্ষ পৰ্যায়ৰ আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰডাকচনত ভাৰতৰ সহযোগিতাক প্ৰতিফলিত কৰিছিল।
|
ভিজুৱেল ইফেক্ট আৰু এনিমেচনৰ ক্ষেত্ৰত ভাৰতৰ ক্ৰমবৰ্ধমান বিশেষজ্ঞতাই ইয়াক বিশ্বৰ অন্যতম সৃষ্টিশীল লক্ষ্যস্থান হিচাপে গঢ়ি তুলিছে। দেশৰ ষ্টুডিঅ’সমূহ এতিয়া বৃহৎ পৰিসৰৰ ঘৰুৱা আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰডাকচনৰ অবিচ্ছেদ্য অংগ হৈ পৰিছে, যিয়ে গোলকীয় মনোৰঞ্জনৰ কিছুমান দৃশ্যগতভাৱে জটিল প্ৰকল্পত অৰিহণা যোগাইছে। এই বিৱৰ্তনে সেৱাভিত্তিক আউটচ’ৰ্চিঙৰ পৰা উচ্চ মূল্যৰ সৃষ্টিশীল সহযোগিতালৈ খণ্ডটোৰ পৰিৱৰ্তন প্ৰতিফলিত কৰে। এই ক্ষেত্ৰত ভাৰতীয় প্ৰতিভাই উদ্ভাৱন, নিখুঁততা আৰু কাহিনী কথনক গোলকীয় মানদণ্ডৰ সমপৰ্যায়ৰ দিশে আগুৱাই লৈ গৈছে।
উদ্ভাৱন আৰু উদ্যোগ
- BGMI (বেটেলগ্ৰাউণ্ড মবাইল ইণ্ডিয়া) আৰু FAU-G (ফেয়াৰলেছ এণ্ড ইউনাইটেড গাৰ্ডছ)ৰ দৰে গেমৰ দ্বাৰা পৰিচালিত ভাৰতৰ গেমিং উদ্যোগে এটা বিকাশশীল থলুৱা গেমিং পৰিৱেশতন্ত্ৰ আৰু স্থানীয় IP সৃষ্টিক প্ৰতিনিধিত্ব কৰে।
- ভাৰতীয় কমিকছ উদ্যোগটো এতিয়াও সুপণ্ডি, চাচা চৌধুৰী, তেনালি ৰমন, চিকাৰি শম্ভুৰ দৰে ঐতিহাসিক চৰিত্ৰৰে সমৃদ্ধিশালী হৈ আছে। এই চৰিত্ৰসমূহৰ কেইবাটাও এনিমেটেড ধাৰাবাহিক আৰু চলচ্চিত্ৰলৈ ৰূপান্তৰিত কৰা হৈছে, যিয়ে পৰম্পৰাগত কাহিনী কথন আৰু নতুন সংবাদ মাধ্যমৰ মঞ্চৰ মাজৰ সংযোজনৰ ইংগিত দিয়ে।
|
গেমিং, XR আৰু প্ৰযুক্তিৰ মাধ্যমেৰে কাহিনী কথনৰ ক্ষেত্ৰত ষ্টাৰ্ট-আপৰ উত্থানে থলুৱা উদ্ভাৱনৰ দিশত এক বৃহৎ পৰিৱৰ্তন চিহ্নিত কৰিছে। ভাৰতীয় ষ্টুডিঅ’সমূহে এতিয়া স্থানীয় আখ্যান, পৌৰাণিক কাহিনী আৰু পৰম্পৰাৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি মোবাইল আৰু কনছ’ল গেম সৃষ্টি কৰিছে– যিয়ে সেৱাভিত্তিক কামৰ পৰা মৌলিক বিষয়বস্তু সৃষ্টিলৈ পৰিৱৰ্তন প্ৰতিফলিত কৰিছে। ইণ্ডি ডেভেলপাৰসকলে ৰাজী : এন্সিয়েণ্ট এপিক আৰু ইণ্ডাছ বেটল ৰয়েলৰ দৰে সাংস্কৃতিকভাৱে অনুৰণনশীল শিৰোনাম উলিয়াইছে, যিবোৰে নিজৰ ডিজাইন আৰু কাহিনী কথনৰ গভীৰতাৰ বাবে সমগ্ৰ বিশ্বৰ মনোযোগ আকৰ্ষণ কৰিছে। এই পদক্ষেপসমূহে বিনিয়োগকাৰীৰ পৰাও ক্ৰমাৎ দৃষ্টি আকৰ্ষণ কৰিছে, যিয়ে ভাৰতৰ সৃষ্টিশীল-প্ৰযুক্তিগত সম্ভাৱনা আৰু মেটাভাৰ্ছ অৰ্থনীতিৰ বাবে ইয়াৰ প্ৰস্তুতিত ক্ৰমাৎ বৃদ্ধি পোৱা আস্থাৰ সংকেত দিয়ে।
শৈক্ষিক-ঔদ্যোগিক সহযোগিতা
নিৰ্দিষ্ট AVGC হাব সৃষ্টি আৰু ভাৰতীয় সৃষ্টিশীল প্ৰযুক্তি প্ৰতিষ্ঠান স্থাপনৰ জৰিয়তে দীৰ্ঘম্যাদী শৈক্ষিক-ঔদ্যোগিক সহযোগিতা সম্ভৱ হৈছে। এইবোৰে ডিজিটেল সৃষ্টিকৰ্তাসকলৰ বাবে উৰ্বৰক্ষেত্ৰ হিচাপে কাম কৰে। এই স্থানসমূহে বিশেষ পাঠ্যক্ৰম আৰু সহযোগিতামূলক স্থান প্ৰদান কৰে, ছাত্ৰ-ছাত্ৰীসকলক প্ৰডাকচন ষ্টুডিঅ’ আৰু প্ৰযুক্তি কোম্পানীসমূহৰ সৈতে সংযোগ কৰে। কেইবাটাও ৰাজ্যিক পৰ্যায়ৰ পদক্ষেপে এনিমেচন আৰু গেমিঙৰ বাবে আঞ্চলিক ক্লাষ্টাৰকো প্ৰসাৰিত কৰিছে, যাৰ ফলত সৃষ্টিশীল সুযোগসমূহ মহানগৰ কেন্দ্ৰৰ বাহিৰলৈও বিস্তৃত হোৱাটো নিশ্চিত কৰা হৈছে।
ভাৰতৰ সৃষ্টিশীল প্ৰযুক্তিৰ আন্তঃগাঁথনি আৰু অধিক শক্তিশালী কৰিবলৈ WaveX মিডিয়া-টেক ষ্টাৰ্টআপ এক্সিলেটৰে হায়দৰাবাদৰ টি-হাবৰ সৈতে অংশীদাৰিত্ব কৰি AVGC-XR পৰিৱেশতন্ত্ৰৰ বাবে এক সুনিৰ্দিষ্ট উদ্ভাৱন হাব স্থাপন কৰিছে। এই সহযোগিতাই মিডিয়া-টেক ষ্টাৰ্ট-আপসমূহক প্ৰতিপালন কৰা, মেণ্টৰশ্বিপ, পুঁজি যোগান আৰু আন্তঃগাঁথনিৰ সুবিধা প্ৰদান কৰা আৰু সৃষ্টিশীল পেছাদাৰী আৰু প্ৰযুক্তি উদ্যোগৰ মাজত সেতু নিৰ্মাণত গুৰুত্ব আৰোপ কৰিব।
ভাৰতৰ AVGC-XR খণ্ডৰ বাবে সন্মুখৰ পথ
ভাৰতৰ AVGC-XR খণ্ডই উদ্ভাৱন, দক্ষতা বিকাশ, আৰু নীতিক সামৰি লোৱাৰ দ্বাৰা চিহ্নিত কৌশলগত বৃদ্ধিৰ পৰ্যায়ত প্ৰৱেশ কৰিছে। থলুৱা প্ৰতিভা, প্ৰযুক্তিগত উন্নতি আৰু সৃষ্টিশীল উদ্যোগীকৰণৰ দ্বাৰা পৰিচালিত সৃষ্টিশীল অৰ্থনীতিক গোলকীয় শক্তি কেন্দ্ৰলৈ ৰূপান্তৰিত কৰাৰ লক্ষ্য নিৰ্ধাৰণ কৰিছে।
এনিমেচন আৰু দৃশ্যগত প্ৰভাৱ (VFX)

VFX আৰু প’ষ্ট-প্ৰডাকচনত গোলকীয় কেন্দ্ৰ হিচাপে ভাৰতৰ স্থান শক্তিশালী কৰিবলৈ চেণ্টাৰ অৱ এক্সেলেন্স সৃষ্টি আৰু আৰ্থিক উদগনি প্ৰৱৰ্তন কৰা।
সহ-প্ৰযোজনা আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় অংশীদাৰিত্বক উৎসাহিত কৰা যাতে ভাৰতীয় প্ৰতিভাক গোলকীয় বিষয়বস্তুৰ পৰিৱেশতন্ত্ৰত একত্ৰিত কৰিব পৰা যায়।
ভাৰতৰ সাংস্কৃতিক গভীৰতা আৰু সৃষ্টিশীল বৈচিত্ৰ্যক প্ৰতিফলিত কৰা IP নেতৃত্বাধীন এনিমেচন প্ৰকল্পক উৎসাহিত কৰা।
গেমিং আৰু ই-স্পৰ্টছ

থলুৱা ভাৰতীয় খেল আৰু পেছাদাৰী প্ৰতিযোগিতাসমূহক সমৰ্থন কৰিবলৈ আন্তঃগাঁথনিযুক্ত গেমিং আৰু ই-স্প’ৰ্টছ পৰিৱেশ তন্ত্ৰ নিৰ্মাণ।
মনোৰঞ্জন, শিক্ষা আৰু স্বাস্থ্যসেৱাৰ ক্ষেত্ৰত গেমিং প্ৰযুক্তিৰ বাবে ষ্টাৰ্ট-আপ গঢ়ি তোলা আৰু বিনিয়োগৰ পথ সম্প্ৰসাৰণ কৰা
বিশ্বাসযোগ্য আৰু দায়িত্বশীল গেমিং পৰিৱেশতন্ত্ৰ সৃষ্টি কৰিবলৈ নৈতিক গেমপ্লে আৰু মুদ্ৰাকৰণৰ পৰিকাঠামোসমূহক প্ৰতিষ্ঠানিক ৰূপ দিয়া।
বিস্তৃত বাস্তৱতা (XR) আৰু উদীয়মান প্ৰযুক্তি

মনোৰঞ্জনৰ বাহিৰেও শিক্ষা, পৰ্যটন, প্ৰতিৰক্ষা আৰু স্বাস্থ্যসেৱালৈ XR এপ্লিকেচনৰ ব্যৱহাৰ সম্প্ৰসাৰিত কৰা।
প্ৰৱেশ আৰু ব্যৱহাৰৰ বাবে মানদণ্ড সৃষ্টি কৰা, যিয়ে প্ৰযুক্তিৰ দায়িত্বশীল আৰু অন্তৰ্ভুক্ত ব্যৱহাৰ নিশ্চিত কৰে।
কমিক্স আৰু ডিজিটেল বৌদ্ধিক সম্পত্তি

এনিমেচন, গেমিং আৰু ক্ৰছ-প্লেটফৰ্ম কাহিনী কথনৰ বাবে ভাৰতীয় কমিক্স আৰু লোককথাৰ IPসমূহক ডিজিটেলভাৱে ৰূপান্তৰ আৰু পুনৰ কল্পনা কৰা।
সাংস্কৃতিক প্ৰামাণ্য আৰু আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় বজাৰৰ আবেদনৰ মিশ্ৰণ ঘটোৱা নতুন ট্ৰেন্সমিডিয়া ফ্ৰেঞ্চাইজিক উৎসাহিত কৰা।
সৃষ্টিশীল পৰিৱেশতন্ত্ৰ সম্প্ৰসাৰণৰ বাবে শিল্পী, প্ৰকাশক আৰু ষ্টুডিঅ’ৰ মাজত সহযোগিতা শক্তিশালী কৰা।
কৌশলগত সামৰ্থ্য আৰু ক্ৰছ-ছেক্টৰ অগ্ৰাধিকাৰ
প্ৰমাণীকৰণ মানদণ্ড আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰতিভাৰ সমূহৰ দ্বাৰা সমৰ্থিত AVGC-XR পাঠ্যক্ৰমসমূহক মূলসুঁতিৰ উচ্চ শিক্ষা আৰু বৃত্তিমূলক প্ৰশিক্ষণত একত্ৰিত কৰা।
বৌদ্ধিক সম্পত্তিৰ পৰিকাঠামো শক্তিশালী কৰা আৰু “ভাৰতত সৃষ্টি” আৰু “ব্ৰেণ্ড ইণ্ডিয়া” পদক্ষেপৰ জৰিয়তে আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় বজাৰত প্ৰৱেশৰ সুবিধা প্ৰদান কৰা।
সামূহিকভাৱে এই পদক্ষেপসমূহে নীতি সংস্কাৰ, মানৱ সম্পদ আৰু সৃষ্টিশীল প্ৰযুক্তিসমূহক একত্ৰিত কৰা এক সামগ্ৰিক পৰিৱেশতন্ত্ৰৰ কল্পনা কৰিছে, যাতে ভাৰতৰ AVGC-XR ডমেইনত বিশ্ব শক্তি হিচাপে উত্থান ত্বৰান্বিত হয়।
***
DPS/KD
(Backgrounder ID: 156114)
Visitor Counter : 9
Provide suggestions / comments