• Skip to Content
  • Sitemap
  • Advance Search
Infrastructure

বিকশিত ইঞ্জিনৰ পৰা বিশ্বসভালৈ: ভাৰতৰ লজিষ্টিক খণ্ডলৈ ক্ষীপ্ৰ উত্তৰণ

Posted On: 27 NOV 2025 9:49AM

 

 

মুখ্য তথ্য

ভাৰতৰ লজিষ্টিক খৰচ GDP ৰ ৭.৯৭% লৈ হ্ৰাস পাইছে।

এছিয়ান ডেভেলপমেণ্ট বেংকৰ সহায়ত সাজু কৰি তোলা IPRS 3.0-এ ঔদ্যোগিক উদ্যানসমূহ কিমান বহনক্ষম, ইয়াৰ সেউজ ব্যৱস্থা, সংযোগ, ডিজিটেল সুবিধা, আৰু কৰ্মশক্তিৰ দক্ষতাৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি মূল্যায়ন কৰে।

বৰ্তমানৰ আন্তঃগাঁথনি অধ্যয়ন আৰু লজিষ্টিক অধিক কাৰ্যক্ষম আৰু কম খৰচী কৰি তোলাত সহায় কৰিবলৈ SMILE প্ৰগ্ৰেমে ৮খন ৰাজ্যৰ ৮খন পাইলট চহৰত লজিষ্টিক পৰিকল্পনা আৰম্ভ কৰিছে।

 

ভাৰতৰ লজিষ্টিক কাহিনীৰ এক নতুন অধ্যায়

ভাৰতৰ লজিষ্টিক খণ্ডই এক নতুন পৰ্যায়ত প্ৰৱেশ কৰিছে আৰু বিশ্ব পৰ্যায়ত দ্ৰুত, স্মাৰ্ট, আৰু অধিক প্ৰতিযোগিতামূলক হৈ পৰিছে। ডিজিটেল প্লেটফৰ্মে সামগ্ৰী অধিক সুকলমে চলাচল কৰাত সহায় কৰিছে, আনহাতে নতুন আন্তঃগাঁথনিয়ে দেশৰ সকলো এলেকাক সংযোগ কৰিছে। নীতি সংস্কাৰ, প্ৰতিষ্ঠানিক পৰিৱৰ্তন, আধুনিক প্ৰযুক্তিৰ সহযোগত ভাৰত চৰকাৰে লজিষ্টিকক অৰ্থনৈতিক বিকাশ আৰু বিশ্ব বাণিজ্যৰ এক প্ৰধান চালিকা শক্তিলৈ ৰূপান্তৰিত কৰিছে।

বৃহৎ পৰিৱৰ্তনে সমগ্ৰ ভাৰততে লজিষ্টিক কেনেকৈ কাম কৰে তাৰ উন্নতি সাধন কৰিছে। ULIP (Unified Logistics Interface Platform) ৰ দৰে ডিজিটেল প্লেটফৰ্মে এতিয়া বিভিন্ন চৰকাৰী বিভাগৰ তথ্য সংযোগ কৰে, আনহাতে লজিষ্টিক ডাটা বেংক ২.০-এ বাস্তৱ সময় (Real Time)ত লাখ লাখ কণ্টেইনাৰৰ হিচাপ ৰখাত সহায় কৰে। প্ৰতিটো HNS (Harmonized System of Nomenclature) সংহিতা এতিয়া সঠিক মন্ত্ৰালয়ৰ সৈতে সংযুক্ত কৰা হৈছে, যাৰ ফলত নীতিসমূহ অধিক জবাবদিহি আৰু ফলপ্ৰসূ হৈ পৰিছে। SMILE Programme ৰ অধীনত চহৰ আৰু ৰাজ্য পৰ্যায়ত লজিষ্টিক পৰিকল্পনা ৰাষ্ট্ৰীয় লক্ষ্যৰ সৈতে মিলাই দিয়া হৈছে। যোৱা বছৰ অভ্যন্তৰীণ জলপথসমূহে অভিলেখসংখ্যক ১৪৫.৮৪ মিলিয়ন টন সামগ্ৰী কঢ়িয়াই লৈ ফুৰিছিল আৰু নিৰ্দিষ্ট মালবাহী কৰিডৰৰ জৰিয়তে ৰে’লৰ যানজঁট হ্ৰাস কৰা হৈছে। ঔদ্যোগিক অঞ্চলত NICDC (National Industrial Corridor Development Corporation) ৰ প্লাগ-এণ্ড-প্লে পাৰ্কে বিনিয়োগকাৰীৰ বাবে প্ৰস্তুত আন্তঃগাঁথনি প্ৰদান কৰে। GST আৰু e-Way বিলৰ দৰে সংস্কাৰেও আন্তঃৰাজ্যিক পৰিবহণ দ্ৰুত আৰু মসৃণ কৰি তুলিছে। এই সকলোবোৰ পদক্ষেপৰ লক্ষ্য হৈছে লজিষ্টিক খৰচ হ্ৰাস কৰা, দক্ষতা বৃদ্ধি কৰা, আৰু বিশ্ব যোগান শৃংখলত ভাৰতৰ ভূমিকা শক্তিশালী কৰা।

গংগা উপত্যাকাৰ কাষেৰে বহুমুখী লজিষ্টিক

ভাৰতে গংগা উপত্যাকাৰ ওপৰেৰে নিজৰ লজিষ্টিক ব্যৱস্থাটো উন্নীত কৰি পথ, ৰে’ল, আৰু আভ্যন্তৰীণ জলপথ সংযোগ কৰি পৰিবহণ দ্ৰুত, কম খৰচী আৰু পৰিৱেশ-অনুকূল কৰি তুলিছে। ইষ্টাৰ্ণ ডেডিকেটেড ফ্ৰেইট কৰিডৰে সামগ্ৰী ৰে’লৰ টাৰ্ণআউট সময় ১৫–১৬ দিনৰ পৰা মাত্ৰ ২–৩ দিনলৈ তীব্ৰভাৱে হ্ৰাস কৰিছে, আৰু যাত্ৰাৰ সময় ৬০ ঘণ্টাৰ ওপৰৰ পৰা প্ৰায় ৩৫–৩৮ ঘণ্টালৈ হ্ৰাস কৰিছে। এতিয়া প্ৰয়াগৰাজৰ এটা কেন্দ্ৰীয় কেন্দ্ৰৰ পৰা সকলো মালবাহী যাতায়াত নিয়ন্ত্ৰণ কৰা হৈছে, যাৰ ফলত ব্যস্ত ৰেলপথত যানজঁট হ্ৰাস কৰাত সহায়ক হৈছে। পুনৰুজ্জীৱিত গংগা জলপথ বাৰাণসীস্থিত মালবাহী কৰিডৰৰ সৈতে সংযুক্ত হোৱাৰ ফলত কাৰখানাসমূহে হালদিয়াৰ দৰে পূবৰ বন্দৰলৈ সহজে সামগ্ৰী প্ৰেৰণ কৰিব পাৰে। কৰিডৰৰ কাষত নতুন গুদাম আৰু লজিষ্টিক হাবসমূহে চাকৰিৰ সৃষ্টি কৰিছে, ষ্টক ব্যৱস্থাপনা উন্নত কৰিছে, আৰু দ্ৰুত উৎপাদন আৰু ৰপ্তানিৰ সমৰ্থন কৰিছে। এই প্ৰকল্পসমূহ বিশ্ব বেংকৰ পৰা বৃহৎ পুঁজিৰ দ্বাৰা সমৰ্থিত, য’ত ৰে’ল মালবাহী প্ৰকল্পৰ বাবে ১.৯৬ বিলিয়ন ডলাৰ আৰু গংগা জলপথৰ বাবে ৩৭৫ মিলিয়ন ডলাৰ বিনিয়োগ কৰা হৈছে। এই প্ৰচেষ্টাসমূহে একেলগে আধুনিক, কম খৰচী, কম নিৰ্গমন লজিষ্টিক ব্যৱস্থা গঢ়ি তুলিছে যিয়ে ভাৰতৰ ৰাষ্ট্ৰীয় আৰু বিশ্ব বজাৰ উভয়ৰে সৈতে সংযোগ শক্তিশালী কৰে।

 

লজিষ্টিক কিয় আগৰ তুলনাত বেছি গুৰুত্বপূৰ্ণ

ভাৰতৰ অৰ্থনৈতিক বিকাশ এতিয়া দক্ষ লজিষ্টিকছৰ ওপৰত অধিক নিৰ্ভৰশীল, কিয়নো উন্নত লজিষ্টিকছে প্ৰতিযোগিতামূলক ক্ষমতা উন্নত কৰাত সহায় কৰে আৰু বিশ্বৰ সংযোগ শক্তিশালী কৰে।

ৰাষ্ট্ৰীয় লজিষ্টিক নীতি আৰু প্ৰধানমন্ত্ৰী গতিশক্তিয়ে অধিক সংযুক্ত আৰু তথ্যভিত্তিক লজিষ্টিক ব্যৱস্থাক সমৰ্থন কৰি এই পৰিৱৰ্তনক এক বিশেষ গতি প্ৰদান কৰিছে। কিন্তু এই পৰিকল্পনাসমূহে ভালদৰে কাম কৰিবলৈ হ’লে লজিষ্টিকছৰ প্ৰকৃত খৰচ স্পষ্টভাৱে বুজাটো গুৰুত্বপূৰ্ণ।

শেহতীয়াকৈ ভাৰতৰ লজিষ্টিক খৰচ প্ৰায়ে অত্যধিক বুলি অনুমান কৰা হৈছিল। সাধাৰণতে উদ্ধৃত জিডিপিৰ ১৩–১৪ শতাংশৰ পৰিসংখ্যা সীমিত বা বিদেশী তথ্যৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি কৰা হৈছিল। ইয়াৰ ফলত নীতি নিৰ্ধাৰণত বিভ্ৰান্তিৰ সৃষ্টি হৈছিল আৰু বিশ্ব পৰ্যায়তো ভুল ধাৰণাৰ সৃষ্টি হৈছিল। সেইটো এতিয়া সলনি হৈছে।

উদ্যোগ আৰু আভ্যন্তৰীণ বাণিজ্য প্ৰসাৰ বিভাগে ৰাষ্ট্ৰীয় প্ৰয়োগ অৰ্থনৈতিক গৱেষণা পৰিষদৰ অংশীদাৰিত্বৰে প্ৰকাশ কৰা ভাৰতত লজিষ্টিক খৰচৰ মূল্যায়ন শীৰ্ষক এক নতুন আৰু প্ৰথমটো অধ্যয়নে লজিষ্টিক খৰচৰ অধিক সঠিক অনুমান প্ৰদান কৰে। এই অধ্যয়নত ৩৫০০ৰো অধিক ব্যৱসায়ৰ পৰা পোনপটীয়াকৈ সংগ্ৰহ কৰা তথ্যৰ লগতে পৰিসংখ্যা আৰু কাৰ্যসূচী ৰূপায়ণ মন্ত্ৰালয়, ভাৰতীয় ৰিজাৰ্ভ বেংক, আৰু সামগ্ৰী আৰু সেৱা কৰ নেটৱৰ্কৰ চৰকাৰী তথ্য ব্যৱহাৰ কৰা হৈছিল। প্ৰতিবেদনত অনুমান কৰা হৈছে যে ২০২৩–২৪ চনত ভাৰতৰ লজিষ্টিক খৰচ জিডিপিৰ ৭.৯৭% আৰু অ-সেৱা উৎপাদনৰ ৯.০৯% আছিল। মুঠ মূল্যত ইয়াৰ পৰিমাণ প্ৰায় ২৪.০১ লাখ কোটি টকা।

 

এই প্ৰতিবেদন কেৱল এটা চূড়ান্ত সংখ্যাকেন্দ্ৰিক নহয়। ইয়াত যোগান শৃংখলৰ বিভিন্ন অংশ, কোম্পানী পৰিসৰ, আৰু সামগ্ৰীৰ প্ৰকাৰ অনুসৰি লজিষ্টিক খৰচৰ বিশদ বিৱৰণ দিয়া হৈছে। এটা মূল তথ্য হ’ল যে সৰু প্ৰতিষ্ঠানসমূহে বহুত বেছি লজিষ্টিক খৰচ দিয়ে, যাৰ ফলত তেওঁলোকৰ বিকাশ আৰু প্ৰতিযোগিতাত অংশগ্ৰহণ কৰাটো অধিক কঠিন হৈ পৰে। ভাৰতত লজিষ্টিক খৰচৰ মূল্যায়নে বিভিন্ন পৰিবহণ পদ্ধতি আৰু দূৰত্বৰ বাবে প্ৰতি টন-কিলোমিটাৰত মানক (Standard) মালবাহী খৰচো নিৰ্ধাৰণ কৰে। এই তথ্যসমূহ উন্নত যোগান শৃংখল পৰিকল্পনা আৰু ন্যায্য মূল্য নিৰ্ধাৰণৰ বাবে অতি উপযোগী।

এটাতকৈ অধিক পৰিবহণ পদ্ধতি, যেনে পথ, ৰেল, জলপথ একেলগে ব্যৱহাৰ কৰাটো দক্ষতা বৃদ্ধিৰ এক প্ৰধান উপায় হৈ পৰিছে। ভাৰতত লজিষ্টিক খৰচৰ মূল্যায়নে দেখুৱাইছে যে প্ৰায় ৬০০ কিলোমিটাৰ ভ্ৰমণৰ বাবে মাত্ৰ প্ৰথম আৰু শেষৰ ৫০ কিলোমিটাৰ উন্নত কৰিলে মুঠ লজিষ্টিক খৰচ বহু পৰিমাণে হ্ৰাস পাব পাৰে। ইয়াৰ দ্বাৰা স্পষ্ট হৈ উঠে যে শেষ মাইলৰ বা দুৰ্গম অঞ্চলৰো আন্তঃগাঁথনি আৰু পৰিবহণ পদ্ধতিৰ মাজত উন্নত সমন্বয় প্ৰকৃততে কিমান গুৰুত্বপূৰ্ণ।

সকলো তথ্য এতিয়া এটা নতুন ইন্টাৰেক্টিভ ডেচব’ৰ্ডত উপলব্ধ যিয়ে বাস্তৱ সময়ৰ বিশ্লেষণ আৰু উন্নত সিদ্ধান্ত গ্ৰহণৰ অনুমতি দিয়ে। এই স্পষ্ট, তথ্যভিত্তিক দৃষ্টিভংগীৰে চৰকাৰ আৰু ব্যৱসায়ী উভয়ে অধিক বুদ্ধিমানৰূপে বিনিয়োগ কৰিব পাৰে, শক্তিশালী নীতি নিৰ্ধাৰণ কৰিব পাৰে, আৰু আন্তঃগাঁথনি অধিক ক্ষীপ্ৰতাৰে উন্নত কৰিব পাৰে। ইয়াৰ ফলত ভাৰতক বিশ্বব্যাপী লজিষ্টিক হাব হোৱাৰ লক্ষ্যৰ ওচৰ চাপিছে।

সহজ ভাষাত ক’বলৈ গ’লে লজিষ্টিক এতিয়া ৰহস্য হৈ থকা নাই। স্পষ্ট খৰচৰ তথ্য, উপযোগী অন্তৰ্দৃষ্টি, আৰু কেন্দ্ৰীভূত সংস্কাৰৰ জৰিয়তে ভাৰতে নিজৰ যোগান শৃংখলক এটা লুকাই থকা সমস্যাৰ পৰা শক্তিৰ প্ৰকৃত উৎসলৈ ৰূপান্তৰিত কৰিছে।

২০২৫: ভাৰতৰ যোগান শৃংখলৰ ক্ষীপ্ৰ উত্তৰণ

২০২৫ চনত আৰম্ভ হোৱা কেইবাটাও নতুন পদক্ষেপে দেখুৱাইছে যে ভাৰত চৰকাৰে উন্নত জোখ-মাখ, স্থানীয় পৰ্যায়ৰ পৰিকল্পনা, শক্তিশালী আন্তঃগাঁথনি, আৰু উন্নত তথ্য বিনিময়ৰ জৰিয়তে লজিষ্টিক আধুনিকীকৰণৰ বাবে কেনেদৰে কাম কৰি আছে। এই পৰৱৰ্তী প্ৰজন্মৰ কাৰ্যসূচীসমূহৰ লক্ষ্য হৈছে জটিলতা আঁতৰোৱা, সামগ্ৰীৰ চলাচল দ্ৰুত কৰা, আৰু যোগান শৃংখলক অধিক কাৰ্যক্ষম কৰা।

. প্ৰধানমন্ত্ৰী গতিশক্তি: সংহত পৰিকল্পনা পৰিচালনা

প্ৰধানমন্ত্ৰী গতিশক্তি ৰাষ্ট্ৰীয় মাষ্টাৰ প্লেনৰ চাৰি বছৰ উপলক্ষে অনুষ্ঠিত হোৱা অনুষ্ঠানত চৰকাৰে এই ল্যাণ্ডমাৰ্ক পদক্ষেপে আন্তঃগাঁথনি পৰিকল্পনা আৰু লজিষ্টিকক কেনেদৰে ৰূপান্তৰিত কৰিছে সেই বিষয়ে আলোকপাত কৰে। এই উপলক্ষে কেইবাটাও গুৰুত্বপূৰ্ণ নতুন পদক্ষেপো আৰম্ভ কৰা হয়। মূল উপাদানসমূহৰ ভিতৰত আছে:

সামাজিক আৰু অৰ্থনৈতিক আন্তঃগাঁথনি প্ৰকল্পৰ পথ প্ৰদৰ্শনৰ বাবে ১১২ খন আকাংক্ষিত জিলাৰ আটাইকেইখনতে পি এম গতিশক্তি জিলা মাষ্টাৰ প্লেন।

পি এম গতিশক্তি – অফশ্ব’ৰে বিভিন্ন মন্ত্ৰালয়ৰ পৰা স্থানভিত্তিক তথ্য একত্ৰিত কৰি বায়ু শক্তি, সামুদ্ৰিক সম্পদ অন্বেষণ, আৰু উপকূলীয় আন্তঃগাঁথনিৰ দৰে অফশ্ব’ৰ প্ৰকল্পৰ পৰিকল্পনাত সহায় কৰে। ইয়াৰ উপৰিও অনুমোদনৰ পলম আৰু পৰিৱেশৰ বিপদ হ্ৰাস কৰাত সহায় কৰে।

পি এম গতিশক্তি পাব্লিক হৈছে এটা ৱেবভিত্তিক প্লেটফৰ্ম যিয়ে ব্যক্তিগত কোম্পানী, গৱেষক, আৰু নাগৰিকক ২৩০টা অসংবেদনশীল ডাটাছেটৰ প্ৰৱেশ প্ৰদান কৰে। ই স্বচ্ছতা, তথ্য ব্যৱহাৰ কৰি উন্নত সিদ্ধান্ত গ্ৰহণ, আৰু বিভিন্ন খণ্ডত সহযোগিতাক সমৰ্থন কৰে।

জ্ঞান ব্যৱস্থাপনা ব্যৱস্থা, NMP ডেশ্বব'ৰ্ড, আৰু বিকেন্দ্ৰীকৃত তথ্য আপলোডিং ব্যৱস্থাই বিভাগসমূহৰ মাজত সমন্বয় উন্নত কৰাত সহায় কৰে, স্বচ্ছতা বৃদ্ধি কৰে, আৰু সমগ্ৰ চৰকাৰতে উত্তম পদ্ধতিসমূহৰ শিক্ষণ আৰু ভাগ-বতৰাক উৎসাহিত কৰে।

সংক্ষিপ্ত খণ্ড-৩-এ সামাজিক, অৰ্থনৈতিক আৰু আন্তঃগাঁথনি খণ্ডৰ উত্তম পদ্ধতি আৰু সফল বাস্তৱ জগতৰ প্ৰকল্পসমূহৰ ওপৰত আলোকপাত কৰে।

লজিষ্টিকছৰ প্ৰদৰ্শন জুখিবলৈ আৰু খণ্ডটোত উদ্ভাৱন আৰু বহনক্ষমতাক উৎসাহিত কৰাৰ বাবে উদ্যোগ আৰু আভ্যন্তৰীণ বাণিজ্যৰ প্ৰসাৰ বিভাগৰ পদক্ষেপ হৈছে LEAPS 2025।

২. SMILE: চহৰ পৰ্যায়ৰ লজিষ্টিক পৰিকল্পনা

A diagram of a company's processAI-generated content may be incorrect.

 

এছিয়ান ডেভেলপমেণ্ট বেংকৰ সহযোগত উদ্যোগ আৰু আভ্যন্তৰীণ বাণিজ্যৰ প্ৰসাৰ বিভাগে প্ৰস্তুত কৰা বহুমুখী আৰু সংহত লজিষ্টিক পৰিৱেশ তন্ত্ৰ শক্তিশালীকৰণ বা Strengthening Multimodal and Integrated Logistics Ecosystem চমুকৈ SMILE কাৰ্যসূচীৰ লক্ষ্য হৈছে ৰাজ্য আৰু চহৰ পৰ্যায়ত লজিষ্টিক উন্নত কৰা। এই কাৰ্যসূচীৰ অধীনত আঠখন ৰাজ্যৰ আঠখন পাইলট চহৰত লজিষ্টিক পৰিকল্পনা আৰম্ভ কৰা হৈছে যাতে স্থানীয় ব্যৱস্থাসমূহে ৰাষ্ট্ৰীয় লক্ষ্যৰ সৈতে কেনেদৰে কাম কৰিব পাৰে।

SMILE এ দুটা সমন্বিত দিশত কাম কৰে:

ৰাজ্যিক পৰ্যায়ত ই বিকাশৰ প্ৰধান অঞ্চলসমূহক মূল পৰিবহণ পথ, অৰ্থনৈতিক কৰিডৰ, আৰু মূল লজিষ্টিক কেন্দ্ৰৰ সৈতে সংযোগ কৰে।

চহৰ পৰ্যায়ত: ই নগৰীয়া মালবাহী পৰিবহণক নগৰীয়া গতিশীলতাৰ কাঠামো, মাষ্টাৰ প্লেন আৰু ব্যৱহাৰ নীতিৰ সৈতে সংগতি ৰাখে। এই দুটা স্তৰৰ দৃষ্টিভংগীয়ে লজিষ্টিকছক পিছৰ চিন্তা নহয়, বৰঞ্চ অৰ্থনৈতিক আৰু স্থানিক পৰিকল্পনাৰ এক বিল্ট-ইন স্তৰ কৰি তোলে।

 

SMILE প্ৰগ্ৰেমৰ অধীনত আঠখন পাইলট চহৰৰ প্ৰতিখনেই চহৰ আৰু ওচৰৰ বাহিৰৰ অঞ্চল দুয়োটাকে সামৰি এক সংহত লজিষ্টিক পৰিকল্পনা প্ৰস্তুত কৰিব। এই পৰিকল্পনাসমূহে মালবাহী গধুৰ কাৰ্য্যকলাপ যেনে স্থানীয় দোকান, ই-কমাৰ্চ ডেলিভাৰী, গুদাম, ট্ৰাক টাৰ্মিনেল, আৰু শেষ মাইলৰ পথসমূহৰ মেপ আৰু উন্নতি সাধন কৰিব। লক্ষ্য হৈছে উন্নত সিদ্ধান্তৰ বাবে তথ্য ব্যৱহাৰ কৰা, যিটো স্পষ্ট চহৰৰ নিয়ম আৰু বিভাগসমূহৰ মাজত শক্তিশালী সমন্বয়ৰ দ্বাৰা সমৰ্থিত। এই পৰিকল্পনাসমূহে শব্দ আৰু যাতায়ত হ্ৰাস কৰা, কম আৰু শূন্য নিৰ্গমন বাহনসমূহক প্ৰসাৰ কৰা, প্ৰক্ৰিয়াসমূহ স্বয়ংক্ৰিয় কৰা, আৰু যাত্ৰী যাতায়তৰ সৈতে সামগ্ৰীৰ চলাচলৰ উন্নত মিলৰ ওপৰতো গুৰুত্ব আৰোপ কৰে।

ফলত এক ৰাষ্ট্ৰীয় ব্যৱস্থাৰ সৃষ্টি হয় য’ত কেন্দ্ৰীয়, ৰাজ্য আৰু চহৰ চৰকাৰে ব্যক্তিগত কোম্পানী আৰু ষ্টাৰ্ট-আপৰ সৈতে একেলগে কাম কৰে। এই দলীয় কামে স্বচ্ছ আৰু বহনক্ষম নগৰীয়া মালবাহী, সামগ্ৰীৰ দ্ৰুত আৰু কম খৰচী চলাচল, চহৰসমূহত কম যাতায়ত আৰু প্ৰদূষণ, আৰু সমগ্ৰ ভাৰতৰ লজিষ্টিক খণ্ডত লাখ লাখ নতুন চাকৰিৰ সৃষ্টিত সহায় কৰে।

৩. LEADS ২০২৫: লজিষ্টিকছৰ ওপৰত স্ক'ৰিং ষ্টেটছ

 

বিভিন্ন ৰাজ্যৰ মাজেৰে লজিষ্টিক সুচলতা বা Logistics Ease Across Different States চমুকৈ LEADS 2025 এ ৰাজ্য আৰু কেন্দ্ৰীয় শাসিত অঞ্চলসমূহৰ লজিষ্টিক প্ৰদৰ্শন জুখিবলৈ এক নতুন মানদণ্ড নিৰ্ধাৰণ কৰে। এতিয়া প্ৰতিক্ৰিয়া-ভিত্তিক ইনপুট আৰু হাৰ্ড ডাটা দুয়োটা ব্যৱহাৰ কৰি পৰিকাঠামোটো অধিক স্পষ্ট হৈ পৰিছে। বৰ্তমান বস্তুনিষ্ঠ তথ্যই মুঠ নম্বৰৰ ৩২.৫% গঠন কৰে আৰু ইয়াতকৈ আৰু অধিক বৃদ্ধি হোৱাৰ আশা কৰা হৈছে। মূল্যায়নত চৰকাৰী সমৰ্থন, লজিষ্টিক সুবিধা, আন্তঃগাঁথনি, সেৱা, ব্যৱসায়িক পৰিৱেশ, আৰু বহনক্ষমতাক মূল্যায়ণ কৰে।

LEADS 2025 পদক্ষেপে ভ্ৰমণৰ সময়, গড় ট্ৰাকৰ গতি, আৰু অপেক্ষাৰ সময়ৰ বাস্তৱ সময়ৰ তথ্য ব্যৱহাৰ কৰি পাঁচৰ পৰা সাতটা ডাঙৰ পৰিবহণ কৰিডৰকো অনুসৰণ কৰে। API-ভিত্তিক সঁজুলিসমূহে পথৰ গতিসমূহ অংশ অনুসৰি নিৰীক্ষণ কৰাৰ অনুমতি দিয়ে, যিয়ে বিলম্ব বিন্দু আৰু পৰিৱেশনৰ ব্যৱধান ধৰা পেলোৱাত সহায় কৰে। বিশদ অন্তৰ্দৃষ্টি প্ৰদান কৰি আৰু অবিৰত উন্নতি অনুসৰণ কৰি LEADS-য়ে ভাৰতৰ দীৰ্ঘম্যাদী উন্নয়নৰ লক্ষ্যসমূহক সমৰ্থন কৰি সমগ্ৰ ৰাজ্য আৰু কেন্দ্ৰীয় শাসিত অঞ্চলসমূহত লজিষ্টিক অধিক কাৰ্যক্ষম আৰু যোগান শৃংখল শক্তিশালী কৰাত মূল ভূমিকা পালন কৰে।

 

৪. LDB 2.0: বজাৰসমূহক স্থানান্তৰিত কৰা দৃশ্যমানতা

 

উন্নীতকৃত লজিষ্টিক ডাটা বেংক ২.০ এতিয়া API সমূহৰ জৰিয়তে ইউনিফাইড লজিষ্টিকছ আন্তঃপৃষ্ঠ প্লেটফৰ্মৰ সৈতে সংযুক্ত কৰা হৈছে। ইয়াৰ ফলত ৰপ্তানিকাৰক আৰু এমএছএমইসমূহে পথ, ৰেল, সাগৰ, আনকি আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় জলসীমাৰ ওপৰেৰে সামগ্ৰীৰ বাস্তৱ সময়ৰ অনুসৰণ কৰিব পাৰে। এটা লাইভ কণ্টেইনাৰ হিটমেপে স্পষ্টকৈ দেখুৱাইছে যে ক’ত পলম হৈছে যাতে সমস্যা বৃদ্ধিৰ আগতে দ্ৰুত ব্যৱস্থা ল’ব পাৰি। ব্যৱহাৰকাৰীসকলে এতিয়া কণ্টেইনাৰ নম্বৰ, বাহন নম্বৰ, আৰু ৰেলৱেৰ এফএনআৰ নম্বৰ ব্যৱহাৰ কৰি চালান অনুসৰণ কৰিব পাৰিব, এই সকলোবোৰ এটা একক প্লেটফৰ্মত। আগতে যিটো দিনে দিনে সমন্বয়ৰ প্ৰয়োজন হৈছিল, সেয়া এতিয়া নিমিষতে উপলব্ধ।

 

৫. IPRS 3.0: ঔদ্যোগিক উদ্যানসমূহৰ ৰেংকিং

উদ্যোগ আৰু আভ্যন্তৰীণ বাণিজ্যৰ প্ৰসাৰ বিভাগ (DPIIT) আৰু এছিয়ান উন্নয়ন বেংকে যৌথভাৱে প্ৰস্তুত কৰা ঔদ্যোগিক উদ্যান ৰেটিং ব্যৱস্থা (IPRS) ৩.০-এ ভাৰতৰ ঔদ্যোগিক আন্তঃগাঁথনিলৈ অধিক স্বচ্ছতা আৰু জবাবদিহিতা আনে। ইয়াত ঔদ্যোগিক উদ্যানসমূহে কিমান ভাল কাম কৰে জুখিব পাৰে আৰু ক’ত ভাল কাম কৰি আছে আৰু ক’ত উন্নতিৰ প্ৰয়োজন সেই বিষয়ে স্পষ্টকৈ দেখুৱাইছে।

আন্তঃগাঁথনিৰ মানদণ্ড, লজিষ্টিক সংযোগ, ডিজিটেল সুবিধা, বহনক্ষমতা, আৰু ভাড়াতীয়াৰ সন্তুষ্টিৰ দৰে কাৰকৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি প্ৰতিখন ঔদ্যোগিক উদ্যানক লিডাৰ, চেলেঞ্জাৰ বা উচ্চাকাংক্ষী হিচাপে স্থান দিয়া হয়। এই স্পষ্ট ৰেটিঙে বিনিয়োগকাৰীসকলক উন্নত সিদ্ধান্ত লোৱাত সহায় কৰে আৰু ৰাজ্য আৰু কেন্দ্ৰীয় শাসিত অঞ্চলসমূহক তেওঁলোকৰ উদ্যানসমূহ উন্নীতকৰণ আৰু অধিক বিনিয়োগ আকৰ্ষণ কৰিবলৈ উৎসাহিত কৰে।

ৰাষ্ট্ৰীয় ঔদ্যোগিক কৰিডৰ উন্নয়ন নিগম চমুকৈ NICDC ৰ অধীনত ২০খন প্লাগ-এণ্ড-প্লে ঔদ্যোগিক উদ্যান গঢ়ি তোলা হৈছে। ইতিমধ্যে চাৰিখন উদ্যান সম্পূৰ্ণ হৈছে, চাৰিখন নিৰ্মাণৰ কাম চলি আছে, আৰু কেইবাখনো পৰিকল্পনাৰ পৰ্যায়ত আছে। এই ৰেডি টু ইউজ উদ্যানসমূহে উদ্যোগসমূহক দ্ৰুতভাৱে স্থাপন কৰাত সহজ কৰি তোলে আৰু বিশ্ব আৰু ঘৰুৱা উভয় বিনিয়োগকাৰীলৈ এক শক্তিশালী বাৰ্তা প্ৰেৰণ কৰে যে ভাৰত সহজে ব্যৱসায় আৰু উদ্যোগিক বৃদ্ধিৰ প্ৰতি গুৰুত্বপূৰ্ণ। ঔদ্যোগিক উদ্যান ৰেটিং ব্যৱস্থা (IPRS) ৩.০ৰ সহায়ত ভাৰতে কেৱল অধিক ঔদ্যোগিক উদ্যান নিৰ্মাণ কৰাই নহয়, ই অধিক প্ৰতিযোগিতামূলক, অধিক অন্তৰ্ভুক্ত, আৰু ৰাষ্ট্ৰীয় উন্নয়নৰ লক্ষ্যৰ সৈতে ভালদৰে মিল থকা উন্নত উদ্যান নিৰ্মাণ কৰিছে।

A screenshot of a cell phone

 

৬. HSN কোড সম্বন্ধীয় হাতপুথি

 

এখন বিশদ গাইডবুকত ৩১টা মন্ত্ৰালয়ৰ ১২,১৬৭টা HSN ক’ডৰ মেপ কৰা হৈছে। প্ৰতিটো HSN ক’ডক সঠিক মন্ত্ৰালয়ৰ সৈতে সংযোগ কৰি ব্যৱসায়ীসকলে তেওঁলোকৰ খণ্ডৰ সৈতে জড়িত নিয়ম আৰু প্ৰক্ৰিয়াসমূহ ভালদৰে বুজিব পাৰে। ইয়াৰ ফলত কোম্পানীসমূহৰ বাবে সমন্বয় সহজ হৈ পৰে, নীতি নিৰ্ধাৰকসকলৰ বাবে জবাবদিহিতা উন্নত হয়, আৰু বিশ্ব বাণিজ্য আলোচনাত ভাৰতক অধিক শক্তিশালী স্থান দিয়া হয়।

 

সামৰণি

দীৰ্ঘদিন ধৰি পৰ্দাৰ আঁৰত লজিষ্টিক কাম কৰি আহিছে আৰু ক্ৰমান্বয়ে অধিক মনোযোগ লাভ কৰিছে। বহু বছৰৰ ভিতৰত ভেটিসমূহ নিৰ্মাণ কৰা হৈছিল, আৰু আজিৰ উন্নয়নে এই খণ্ডটোক দ্ৰুতগতিত আগবাঢ়ি যোৱা, সেউজীয়া হোৱা, আৰু সমগ্ৰ ভাৰততে সম্পূৰ্ণৰূপে সংযুক্ত হৈ থকাত সহায় কৰিছে।

যদি মেক ইন ইণ্ডিয়াই কাৰখানা নিৰ্মাণত সহায় কৰে, তেন্তে লজিষ্টিকছে তেওঁলোকৰ সামগ্ৰী বিশ্বলৈ লৈ যোৱা পথ, জলপথ, আৰু ডাটা নেটৱৰ্ক নিৰ্মাণ কৰে। পিএম গতিশক্তি পাব্লিক, SMILE প্ৰগ্ৰেম, LEAPS ২০২৫, LEADS ২০২৫, ঔদ্যোগিক উদ্যান ৰেটিং চিষ্টেম (IPRS) ৩.০, আৰু লজিষ্টিক ডাটা বেংক (LDB) ২.০ৰ দৰে পদক্ষেপৰ জৰিয়তে—সেউজ কৰিডৰৰ উত্থানৰ লগতে—ভাৰতে লজিষ্টিকক খৰচৰ বোজাৰ পৰা শক্তিশালী প্ৰতিযোগিতামূলক সুবিধালৈ ৰূপান্তৰিত কৰিছে। কেৱল বৃদ্ধিৰ ইঞ্জিন হোৱাৰ পৰা প্ৰকৃত বিশ্বব্যাপী প্ৰান্ত লাভ কৰাৰ যাত্ৰা এতিয়া আৰম্ভ হৈছে।

সমল

Ministry of Commerce and Industry:

Press Information Bureau:

Others:

***

DPS/RD

(Backgrounder ID: 156227) आगंतुक पटल : 5
Provide suggestions / comments
इस विज्ञप्ति को इन भाषाओं में पढ़ें: English , Urdu , हिन्दी , Bengali , Odia , Kannada
Link mygov.in
National Portal Of India
STQC Certificate